Wednesday 30 April 2008

Mengenali Processor (Pemproses)

Setelah mengenali motherboard, perkara kedua yang perlu diberi adalah processor. Processor boleh diibaratkan sebagai otak kepada komputer. Sebelum mengenali dengan lebih lanjut mengenai processor, eloklah kita membincangkan jeenama processor yang terdapat dipasaran. Terdapat beberapa pengeluar utama processor iaitu Intel, AMD dan lain-lain. Di sini saya hanya akan membincangkan mengenai processor keluaran Intel. Processor keluaran Intel adalah antara yang paling stabil dan banyak motherboard yang menyokongnya. Sebelum membeli processor, beberapa perkara yang perlu diketahui iaitu:

Model processor



Model adalah nama yang diberikan kepada processor, contohnya Pentium 4. Terdapat banyak model processor yang dikeluarkan oleh Intel untuk pasaran, antaranya Pentium Core Duo, Pentium Core 2 Duo, Celeron dan lain-lain.






Kelajuan Processor (Processor Speed)
Menentukan kelajuan sesuatu processor. Diukur berkasarkan kepada kelajuan kitaran proses yang dilakukan oleh processor dalam sesaat. Dinyatakan dalam unit Hertz. Kelajuan processor yang terbaru adalah dalam Gigahertz (1 bilion kitaran proses sesaat).
Jenis soket
Soket bermaksud jenis pin (penghubung) yang terdapat pada processor. Terdapat dua jenis soket, iaitu
  • Processor Soket 478 dan soket pada motherboard (perhatikan gambarajah)

  • Processor Soket LGA775 dan soket pada motherboard (perhatikan gambarajah)


Kelajuan Front Speed Bus (FSB) processor

Seperti dalam artikel saya yang lepas berkenaan motherboard, processor juga mempunyai kelajuan FSB nya yang tersendiri. Nilai FSB processor dinyatakan dalam Megahertz (MHz).



Ok, setelah kita mengetahui fakta mengenai processor berkenaan model, jenis soket dan kelajuan FSB processor, bagaimanakah cara kita hendak membaca parameter ini pada processor. Sekarang perhatikan gambar di bawah :

Perhatikan parameter seperti berikut:
Pentium 4
2.2 GHz/512/400/1.5V
Parameter yang penting untuk anda ketahui hanyalah yang diboldkan. Sekarang saya terangkan:
pentium 4 = (model)
2.2 GHz = (Kelajuan Processor)
400 = (Kelajuan FSB processor)
Jenis soket = perhatikan pin dibawah processor.

Jadi, apabila kita hendak membeli processor, parameter yang hendaklah disebut kepada jurujual adalah seperti berikut:
( model, jenis soket, kelajuan processor, kelajuan FSB processor )
contohnya :
Pentium 4 soket 478 2.2GHz Bus speed 400MHz
Ok, setakat ini sahaja buat kali ini. Diharap agar anda dapat menimba ilmu berkenaan processor. Berjumpa lagi disesi akan datang...
DUNIA KOMPUTER KLON..PEACE.