Saturday, 13 December 2008

It's too HOT...

"Sedang anda menyiapkan assignment dengan PC anda, tiba - tiba PC anda Hang....TIT..TIT...TIT...CPU anda mengeluarkan bunyi..."


Anda tentu pernah mengalami situasi seperti di atas. Anda mungkin tertanya2 apakah masalah yang menyebabkan masalah sedemikian terjadi. Erm...di ruangan ini akan saya terangkan.

Masalah yang menyebabkan terjadinya masalah di atas adalah "Kepanasan melampau " pada Processor. Seperti yang kita semua sedia maklum, Processor menghasilkan haba apabila beroperasi. Menurut Hukum Ohm, semakin panas sesuatu logam @ pengalir, semakin tinggi rintangan tang dihasilkan olehnya untuk mengalirkan arus elektrik. Apabila rintangan meningkat, ini akan menyebabkan frekuensi processor semakin menurun seterusnya menyebabkan processor tidak dapat melarikan arahan pada komputer (beroperasi).

Semua maklum, yang processor biasanya dilengkapi dengan sebuah kipas penyejuk (Cooling Fan) di atasnya. Kipas penyejuk ini bertindak menyejukkan processor dengan menyebarkan haba yang dihasilkan oleh processor ke persekitaran. Bilah2 logam pada kipas penyejuk adalah bertujuan untuk menambahkan lagi luas permukaan seterusnya mempercepatkan lagi kesan penyejukan pada processor. Kecekapan menyebarkan haba ke persekitaran oleh kipas penyejuk bergantung kepada keluasan permukaan sirip penyejuk yang boleh menyebarkan haba. Apabila tedapat habuk pada sirip penyejuk, ini akan mengurangkan keluasan permukaannya untuk menyebarkan haba. Oleh itu, habuk2 ini haruslah dibersihkan agar tindakan penyejukkan oleh kipas penyejuk ini dapat berjalan dengan efisyen dan cekap. Habuk yang melekat pada sirip kipas penyejuk haruslah disedut (Vakum) dengan menggunakan vakum bersaiz kecil yang boleh didapati di mana2 kedai aksesori komputer. Alat vakum ini menggunakan USB sebagai tempat untuk mendapatkan bekalan kuasa untuk menjalankannya.



1 comment:

swEet zirCon said...

interesting. blog yg pnuh info...
keep up a gd work!