Saturday 26 September 2009

Kenapa komputer ku slow???!!!

Anda mungkin pernah mengalami masalah ini, prestasi komputer anda semakin perlahan. Jika dulu komputer anda dapat menjalankan aplikasi sepantas kilat, sekarang ni nak jalankan program kecil pun terhegeh-hegeh. Kadang-kadang bila anda sentuh casing komputer atau laptop anda, terasa bahangnya.

Kebanyakan dari pengguna  komputer akan melakukan perkara seperti berikut bagi mengembalikan prestasi komputer kesayangan, antaranya ialah Scan Registry, buang program yang jarang digunakan, buang fail temporary, defrag cakera keras dan maca-macam lagi. Semua ini dilakukan demi mengharapkan prestasi komputer kembali seperti sedia kala. Malangnya setelah semua itu dilakukan, keputusannya tetap sama, komputer tetap lembab macam siput…

Buntu dalam mencari punca kenapa komputer lembab, anda bercadang hendak format dan install semula Windows saja. Tunggu dulu!! sebelum anda menghabiskan masa dengan menginstall semula Windows, cuba anda buka casing komputer anda, dan saya pasti di dalam casing anda telah berkumpul habuk.

Bersihkan habuk berkenaan dan anda akan pasti merasakan prestasi komputer akan seperti  sediakala…..

Selamat mencuba….

2 comments:

Anonymous said...

itu semua karena virus kebanyakan.

oia, jangan lupa mampir ke sini ya...

chris said...

bisa jg low space hardisk..

thanks for sharing...