Wednesday 7 May 2008

Mengenali kerangka (Casing)


Kerangka atau casing adalah tempat untuk menempatkan semua komponen komputer bagi membentuk satu sistem yang biasanya dikenali sebagai CPU. Casing dipasarkan dalam pelbagai saiz dan rupa. Apa yang penting semasa membeli casing adalah :
  • saiz motherbord

Anda harus memastikan saiz motherboard disokong oleh casing. Saiz motherboard adalah diukur mengikut form factor (dalam unit mm). Pastikan mounting (tempat skru) motherboard adalah sama dengan mounting pada casing.

  • Power supply

Kebanyakan casing disertakan bersama dengan power supply. Power supply haruslah mempunyai kuasa yang mencukupi bagi membekalkan kuasa kepada semua komponen komputer. Kuasa minimum power supply yang diperlukan adalah 300watt dan ke atas. Selain kuasa, anda juga harus memastikan power supply anda mempunyai connector yang mencukupi bagi bekalan kuasa kepada komponen-komponen seperti motherboard, hard disk, fllopy disk, CD ROM dll. Antara connector yang WAJIB ada adalah ATX power connector (24 pin), ATX 12V power connector, IDE @ SATA power connector, FDD power connector.

  • Slot hadapan

Slot hadapan adalah tempat untuk memuatkan komponen seperti Pemacu Optikal (cth CD ROM,CD RW, DVD ROM, DVD RW) dan Pemacu Cakera Liut. Pastikan bilangan slot adalah mencukupi. Pastikan juga casing anda mempunyai panel USB dan panel I/O Audio.

No comments: